googleads
Dækbutikken.dk logo
Indkøbskurv

Der er 0 varer i kurven

arrow
Fri fragt v/køb o/500,-
Prisgaranti
Hurtig levering
Du er her: Forside »  Kundeservice » Nyheder

Dæk med fuld fokus på sikkerhed

- 04/11/11
Mens branchen for tiden har fokus rettet imod vinterdæk og den begyndende vinterdæk sæson, valgte franske Michelin at præsentere selskabets nye sommerdæk, Primacy 3, for den europæiske motorpresse ved et stort arrangement på Cheste testbanen ved Valencia.
Under titlen "A day in my life" påpegede Michelin, at udviklingen af Primacy 3, som afløser Primacy HP, har taget udgangspunkt i europæiske bilisters hverdagsliv og har haft særlig fokus på sikkerhed.
Michelin har sammenlignet Primacy 3 med hovedkonkurrenterne fra Goodyear, Bridgestone, Pirelli og Continental, og dækket er ifølge Michelin bedst, når det gælder bremsning på våd vej og på tør vej samt ved sving på våd vej. Hertil kommer, at dækket samtidig forbedrer levetid og brændstofbesparelse.
Michelin oplyser, at brændstofbesparelsen er på cirka 70 liter i løbet af et fuldt dækliv, som sættes til 45.000 kilometer.
Tests udført af by TÜV SÜD Automotive and IDIADA viser ifølge Michelin, at Primacy 3 ved 100 km/t på tør vej stopper 2,2 meter før gennemsnittet for konkurrenterne.
Hemmelighed i opskrift
Teknologien i Michelin Primacy 3 omfatter blandt andet en unik kombination af ingredienser i Michelins nye patenterede gummiblanding, som optimerer vejgrebet under alle vilkår uden at ofre præstationer på andre områder som levetid og brændstof-effektivitet.
Dækket omfatter endvidere et nyt, patenteret mønster med særlige tynde (0,2 millimeter) selv-blokerende lameller. De låser ind i hinanden for at gøre dækblokkene mere stive og mindre tilbøjelige til at miste deres form, hvorved vejkontakten forbedres, forklarer Michelin. De er en ny teknologi, som laver disse meget tynde lameller, der er 2-3 gange tyndere end lameller i vinterdæk.
- Selve hemmeligheden i det nye dæk ligger gemt i opskriften, forklarede udviklingschef Jean-Luc Bouvier på pressekonferencen.
Myter om ulykker
For at opnå balancen mellem de forskellige forbedringer har Michelin implementeret en innovativ design-proces, som integrerer analyse af konkrete vej-ulykker fra en udviklingsgruppe. Samtidig peger en undersøgelse fra 2010 af GFK på, at europæiske bilister primært forventer sig sikkerhed hos dæk.
Michelin oplyser således på, at 70 procent af alle vejulykker sker på tøj vej, og at 60 procent af ulykkerne sker i byer og ved lav hastighed. Denne statistik er i modstrid med bilisters fordomme og viser ifølge Michelin behovet for at se på læren om ulykker (accidentology) med friske øjne.
Michelin har således i sit udviklingsarbejde allieret sig med Universitetet i Dresden (VUFO), hvor en afdeling i detaljer har analyseret 20.000 ulykker på vej over de sidste ti år.
Ud over de to omtalte andele af ulykker viser tallene fra Dresden også, at 75 procent at ulykkerne sker på lige vej, heraf 20 procent på våd lige vej, og at 25 procent af alle ulykker sker ved sving, heraf de 50 procent på våd vej. Sidstnævnte er de alvorligste ulykker.
Desuden viser tallene, at hele 99 procent af ulykkerne på våd vej, sker ved meget lidt vand på vejen – altså langt fra akvaplaning.
25.000 prototyper
Et team på 60 ingeniører hos Michelin brugte tre år på at udvikle Primacy 3. Næsten 25.000 prototyper af dækket blevet lavet, og det blev til mere end 20 millioner test-kilometer over hele Europa under forskellige forhold.
I første omgang er dækket sendt på OE-markedet hos en række bilfabrikker og er lige nu klar i 38 størrelser i serie 65 til 45 samt 15 til 18 tommer. Hastighedsmærkninger er H, V, W og Y.
Tal fra Michelin viser, at der er øget efterspørgsel på 16 og 17 tommers dæk, med næsen 25 procent frem mod 2017.
Flere bilfabrikker er i gang med tekniske tests af Primacy 3 for at godkende dækket til 20 nye bilmodeller i 2011 og 2012, eksempelvis Renault, Volvo og BMW, men også Audi er allerede nu klar med en lovprisning af Primacy 3 til den nye A6.
Primacy 3 er klar på eftermarkedet i hele Europa fra februar 2012.
Michelin glæder sig i øvrigt over, at der kommer EU-miljømærkning af dæk fra næste år på tre punkter: Rullemodstand, vejgreb i vådt føre og støjudvikling.
- Det er et godt skridt, men vi vil videre, fastslog præsidenten for passagerbilsdæk, Florent Menegaux, på pressekonferencen.


Tilbage til oversigten

 
Se vores store udvalg af dæk fra MichelinSe vores store udvalg af dæk fra GoodyearSe vores store udvalg af dæk fra ContinentalSe vores store udvalg af dæk fra DunlopSe vores store udvalg af dæk fra KumhoSe vores store udvalg af dæk fra MinervaSe vores store udvalg af dæk fra Falken
Se vores store udvalg af dæk fra PirelliSe vores store udvalg af dæk fra HankookSe vores store udvalg af dæk fra KleberSe vores store udvalg af dæk fra MaxxisSe vores store udvalg af dæk fra NokianSe vores store udvalg af dæk fra NankangSe vores store udvalg af dæk fra Uniroyal
   
Dækbutikken - Nordstjernevej 1, 9440 Aabybro - Tlf: +45 98 24 18 88
PERSONDATAPOLITIK
Baseret på TigerCMS - Fra Tiger Media A/S